Ναι, μπορείς!
Διάβασε αναλυτικές οδηγίες για το πώς μπορείς να γράψεις μόνος σου ή με παρέα ένα λιμπρέτο για όπερα.

Οδηγίες συγγραφής λιμπρέτου

  • 2-6 σελίδες κείμενο -  διάλογοι (μπορεί να περιέχει και αφηγητή)
  •  

  • 2 τουλάχιστον τραγουδάκια, δηλαδή τους στίχους ποιημάτων που θα μελοποιηθούν

Κείμενο- διάλογοι: η ιστορία του έργου, γραμμένη με τη μορφή αφήγησης και διαλόγων.

Τραγούδι: μπορεί να είναι μέρος της υπόθεσης αλλά μπορεί να εκφράζει και συναισθήματα χωρίς να αναφέρεται στην ιστορία του έργου. Δηλαδή μπορεί να αναφέρεται στη δράση του έργου ή να περγράφει συναισθήματα των ηρώων. Μπορεί πάλι να είναι και συνδυασμός των δύο ειδών.


Σχέδιο τραγουδιού:

Α (κουπλέ) ένα τετράστιχο

Β (ρεφραίν) (είναι κι αυτό ένα τετράστιχο ή δίστιχο αλλά με πιο γενικές έννοιες)

Γ (δεύτερο κουπλέ) τετράστιχο

Β (το ρεφραίν) και πάλι

Δ (τρίτο κουπλέ) τετράστιχο

Β (το ρεφραίν) και πάλι

Μια σύντομη ιστοριούλα της Μαριβίτας Γραμματικάκη για να την αναπτύξεις σε λιμπρέτο (Δες και στην ενότητα ΓΡΑΨΕ ΚΑΙ ΚΕΡΔΙΣΕ)


ΤΟ  ΜΑΓΙΚΟ ΒΙΟΛΙ

Ένας βασιλιάς μισούσε την μουσική και την ομορφιά. Δεν δίστασε να φυλακίσει ακόμα και την κόρη του για να μην τραγουδάει. Ένας τσιγγάνος με ένα μαγικό βιολί ελευθέρωσε την κοπέλα και κατάφερε να μαλακώσει  την πέτρινη καρδιά του βασιλιά , χάνοντας όμως την δική του μαγική δύναμη.
Ο βασιλιάς τότε άρχισε να τραγουδάει και το μαγικό βιολί ζωντάνεψε.

Ήρωες

Ο ράτιος Βασιλιάς
Π ρόκας βοηθός βασιλιά (καρφί)
Ε ντυ ο τρελλός
Ρ όζα η κόρη του βασιλιά
Α μίρ ο τσιγγάνος βιολιστής

 

Ένα παράδειγμα σχεδίου τραγουδιού (συνδυασμός των δύο ειδών):

Τραγουδάει, ας πούμε, η Ρόζα

Α (κουπλέ από την ιστορία)

Ο μπαμπάς μου ο βασιλιάς μισεί τη μουσική
Και μ’ έριξε κι εμένα σε μαύρη φυλακή
Τι ήθελα και τραγούδησα με τη γλυκιά φωνή μου
Δεν κλείδωνα καλύτερα την άμοιρη ψυχή μου;

Β (ρεφραίν με έκφραση συναισθήματος)

Η ζωή μας είναι γκρίζα δίχως χάρη κι ομορφιά
Ζωγραφιές, χορός, τραγούδι κάνουν θαύματα πολλά

Γ (κουπλέ από την ιστορία)

Ένα βράδυ με φεγγάρι στο μπαλκόνι μου ψηλά
Θέλησα να πω στ’ αστέρια, τι μου φαίνονταν χλωμά,
Ένα γλυκοτραγουδάκι, δυνατά κι αυτά να λάμψουν,
Και του βασιλιά το μίσος για τη μουσική να κάμψουν

Β (το ρεφραίν και πάλι)

Η ζωή μας είναι γκρίζα δίχως χάρη κι ομορφιά
Ζωγραφιές, χορός, τραγούδι κάνουν θαύματα πολλά

Σημείωση: Μπορεί να έχουμε και Δ (κουπλέ) αλλά σε κάθε περίπτωση θα τελειώνουμε με ρεφράιν

Ένα… μουσι-κουίζ

Ας τεστάρουμε πως πάμε από μνήμη….

  1. Τί σημαίνει… «Τραβιάτα»;
  2. Πώς ονομάζεται ο χώρος μπροστά και λίγο χαμηλά από τη σκηνή;
  3. Πώς ονομάζεται ο κύριος με το… «μαγικό ραβδί»;
  4. Τί είναι η όπερα;
  5. Πώς ονομάζεται η μετάφραση πάνω από τη σκηνή;
  6. Πόσες και ποιες είναι οι ομάδες, στις οποίες χωρίζονται οι μουσικοί της συμφωνικής ορχήστρας;
  7. Τι δουλειά ακριβώς κάνει ο συνθέτης;
  8. Πώς λέγεται ο καλός εκείνος κύριος που γράφει τα λόγια του έργου;
  9. Ποια είναι η Εθνική Λυρική Σκηνή;
  10. Πόσες και ποιες ικανότητες πρέπει να διαθέτουν οι τραγουδιστές της όπερας;

 

Δες εδώ τις απαντήσεις

Παρουσιάσεις σε σχολεία

Από τη Λύρα στη Λυρική. Παρουσίαση – Μάθημα, προσαρμοσμένο στις ηλικιακές ανάγκες των μαθητών που το παρακολουθούν.
Παρουσιάζεται η αρχαία ελληνική μουσική με ανακατασκευασμένα όργανα, η πορεία αναβίωσης της αρχαίας τραγωδίας με τη μορφή της σύγχρονής όπερας καθώς και οι κορυφαίες στιγμές του οπερατικού ρεπερτορίου.

 

2ο Μαθητικό Φεστιβάλ Όπερας 2011
Νεανικό Λυρικό Θέατρο

 Σε συνεργασία με το Μουσικό Σχολείο Ιλίου, σχολεία από την Αθήνα αλλά και όλη την Ελλάδα παρουσιάζουν τη δική τους άποψη για το μουσικό θέατρο. Στο θέατρο ΟΛΥΜΠΙΑ 29 και 30 Μαρτίου 2011.

 

Ανοιχτές Πρόβες

Οι μαθητές των σχολείων που ενδιαφέρονται μπορούν να παρακολουθήσουν, μετά από συνεννόηση ανοιχτές πρόβες των καλλιτεχνικών συνόλων της ΕΛΣ.

 

Ξενάγηση στα παρασκήνια

Τα πρωινά της Δευτέρας γίνεται ξενάγηση στο Θέατρο ΟΛΥΜΠΙΑ. Οι μαθητές των σχολείων μπορούν να δουν τι συμβαίνει πίσω, πάνω και κάτω από τη σκηνή.

 

Εκδόσεις

ΨΗΝΕΣΑΙ ΓΙΑ ΟΠΕΡΑ;
Μια ιδέα με πρωταρχικό στόχο να εισαγάγει τους νέους στη μαγεία της όπερας και να καλύψει τις ανάγκες για πληροφόρηση σχετικά με το είδος. Κείμενα απλά και περιεκτικά, συνθέτουν ένα χρήσιμο οδηγό όπερας για εφήβους, που θέλουν να μυηθούν για πρώτη φορά στον κόσμο της λυρικής τέχνης.

ΟΙ ΣΠΟΚ – Η ΝΥΧΤΕΡΙΔΑ
Η Νυχτερίδα του Γιόχαν Στράους υιού… έγινε κόμικ! Τα παιδιά μαθαίνουν την οπερέτα μέσα από εικονογραφημένους ήρωες, ευχάριστη ροή και πολλά εκπαιδευτικά παιχνίδια.

 

Παραστάσεις
Δες το αναλυτικό πρόγραμμα παραστάσεων